التخطي إلى المحتوى

ماذا تعرف عن ثروات عمرو دياب المتلتلة ودور العبار وتركي ال الشيخ؟،  تعالوا نعرف ثروته بالأرقام الرسمية التي تعدت 2 مليار جنيه ليكون اغنى فنان عربي في التاريخ:

شراكة العبار متوقع أن تنقله لقائمه اغنى اغنياء العرب في وقت قياسي وإزاي تحول ابن بور سعيد الذي جاء الى القاهرة في الثمانينيات بالقطار لملياردير بعد 40 سنه بس؟ .

بقميص شفاف شبه قمصان محمد رمضان واحمد سعد افتتح الهضبة عمرو دياب فندقه الجديد “لوكانده” في احسن مكان في الساحل الشمالي الشرير بالتعاون مع صديق عمرو الصدوق والفرخة اللي بتبيض دهب للهضبة محمد العبار رجل الاعمار الاماراتي الملتي ملياردير.

فندق لوكانده ده واحد من سلسلة فنادق كده في مستوى المواطن المليونير هيعملها العبار وعمرو دياب في مصر ودبي، وطبيعي جدا ما يدخلش الفنادق دي غير المليونيرات، يا مؤمن اذا كان الساعة اللي لابسها عمرو لوحدها ثمنها 10 مليون جنيه والقميص الشفاف ثمنه يجي 10الاف جنيه.

وبالرغم من فخامه فندق لوكانده الخيالية الا انه مجرد حته الكريزه اللي بتزين بيها الهضبة عمرو دياب ثروته ولما نقول ثروه عمرو دياب نقف انتباه لو سمحتوا.

فوفقا للتقديرات الرسمية يمتلك عمرو دياب حوالي 50 مليون دولار يعني حوالي مليار ونصف المليار جنيه بالصلاة على النبي.

واستطاع عمرو دياب خلال 10 سنوات الاولى من تاريخه الفني ان يصبح من اهم عشر مطربين في مصر، حتى ولو لم يكن اعلاهم سعرا حتى جاءت سنه 2000 الا وكان عمرو دياب جالسا على قائمة اسعار المطربين في اسعار الاثرياء والحفلات الكبيرة، وجاءت سنه 2011 يتصدر عمرو دياب خلالها قائمه اغنى مطربي الوطن العربي بثروة قدرت وقتها ب 41 مليون دولار، وفي 2014 وقع عمرو دياب مع احدى شركات الاتصالات عقد ممتد بقيمه 10 مليون دولار على ان تزيد سنويا مليون دولار.

وبعدها بسنتين قرر عمرو دياب ان يبدأ خطواته الاولى في عالم البيزنس مؤسس شركه خاصه به تتولى انتاج واداره اعماله بدءا من قناه اليوتيوب اللي كان ارادها لا يقل عن 4.5 مليون دولار سنويا ده غير انه طرح عطر باسمه من سنتين وصل سعره اول ما نزل لحوالي 2000 جنيه مصري للأزازه الصغيرة كما أنشأ خط أزياء باسمه.

كما تعاقد مع تطبيق “انغامي” بمبلغ خرافي ولما الملايين كثرت قوي بشكل مش طبيعي، حس عمرو دياب انه آن الاوان انه يبقى رجل الاعمال عمرو دياب، فلم يجد امامه احسن من صديقه محمد العبار اللي بيتنافس مع تركي ال الشيخ في قلب الهضبة، وأعلنوا عن سلسله فنادق “لوكانده”، واحدة من أرقى وأكثر الفنادق رفاهية في العالم.

Scan the code